Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طاها حشمتی - در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز از یک هفته 4 روزه دیگر می‌رویم که بازار چهارشنبه مطابق با انتظار بی‌رمق و با فشار نسبی عرضه آغاز کرد و تقریبا در شرایطی مشابه با بازار سه‌شنبه و با ثبت یک افت بیش از 10 هزار واحدی دیگر تا کانال یک میلیون و 524 هزار واحدی عقب نشست. تداوم خروج نقدینگی و افت مجدد حجم و ارزش معاملات (تا کانال 3 هزار میلیارد تومانی) نشان می‌دهد که باری دیگر بازار وارد رکود سخت شده است. این روزها سهامداران ...

«شرایط برابر امروز با اول آبان !!»  

 

طاها حشمتی: در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز از یک هفته 4 روزه دیگر می‌رویم که بازار چهارشنبه مطابق با انتظار بی‌رمق و با فشار نسبی عرضه آغاز کرد و تقریبا در شرایطی مشابه با بازار سه‌شنبه و با ثبت یک افت بیش از 10 هزار واحدی دیگر تا کانال یک میلیون و 524 هزار واحدی عقب نشست. تداوم خروج نقدینگی و افت مجدد حجم و ارزش معاملات (تا کانال 3 هزار میلیارد تومانی) نشان می‌دهد که باری دیگر بازار وارد رکود سخت شده است. این روزها سهامداران حال و روز چندان خوشی ندارند. از یکسو رشد دلار و انواع کالاها را می‌بینند و از سوی دیگر شاهد آب رفتن قیمت سهام و ارزش دارایی‌های خود در این هوای سرد و بی‌حمند. جالب اینکه در بین هستند چارتیست‌ها یا شاید بهتر باشد بگوئیم نقاشانی که کماکان تاکید جدی به روی ریزش قیمت‌ها دارند !

بسیاری معتقدند بازار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی نیاز به شوک‌های اساسی دارد. این شوک‌ها در واقع همان رفع ابهامات 3گانه‌اند که بارها درخصوص آنها بحث شد. بازار را در حالی پیش ‌می‌بریم که فضا تا انتهای دی ماه خوب بود اما به یکباره دولت و همکاران او زیر پای بازار را به بدترین شکل ممکن کشیدند و فضا را به سمت بی‌اعتمادی و فرار نقدینگی سوق دادند. بنابراین این دولت است که می‌بایست مجددا اقدام به بازسازی فضایی که خود دست به تخریب آن زده، کند. البته در این بین مجلس و قوه قضائیه هم بی‌تقصیر نبودند اما به‌هر جهت بازار نگاه به رفتار دولت و تصمیمات او دارد.

اگرچه این روزها بسیاری زمین بازی را ترک کرده و حاضر به پذیرش ریسک حضور در بازار نیستند اما بدون تعارف باید پذیرفت، پتانسیل‌های بازار برای برگشت تقریبا مشابه با پتانسیل‌های روزهای ابتدایی آبان است. فقط کافی است کمی در این فضای بی‌اعتمادی که مسبب اصلی آن دولت بوده، بر خود مسلط باشیم و از شرایط ایجاد شده در راستای اصلاح پرتفوی گام برداریم. شک نکنید انتظارات تورمی شکل گرفته، به سراغ بازار هم خواهد آمد و در مقطعی که چندان دور هم نیست، تابلوی ایست دولت از جلوی راه بازار کنار خواهد رفت و رشد قوی دیگری در بسیاری از صنایع رقم خواهد خورد. اما برای امروز احتمالا بازار منطقی‌تر و متعادل‌تری داشته باشیم. چراکه طی روزهای اخیر اصلاح خوبی در بسیاری از سهام و صنایع شکل گرفته و لذا یک نوسان ولو موقت مورد انتظار است.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با معاون وزیر خارجه عمان گفتگو کرده؛ گفتگویی که این مقام دولت بایدن آن را «عالی» توصیف کرده ‌است. بسیاری این سفر را نشانه‌ای از تلاش‌های طرفین برای احیای برجام توصیف می‌کنند.

* وزیر امور خارجه گفت: توافقات بسیار خوبی در خصوص رفع موانع اجرای کامل توافق ۲۵ ساله بین روسای جمهوری ایران و چین حاصل شد.

* معاون سیاسی رئیس‌جمهور گفت: فصل جدیدی از همکاری‌های گسترده اقتصادی و اعتماد متقابل سیاسی بین ایران و چین آغاز شد. مذاکرات رؤسای جمهور منجر به توافقات مهمی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، مالی، ترانزیت و فناوری شد. درباره تحولات راهبردی بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای نیز بحث شد و ابتکارهای سازنده‌ای مطرح گردید.

* بانک مرکزی تغییرات نرخ سود بین بانکی مربوط به هفته پایانی بهمن ۱۴۰۱ را منتشر کرد که بر این اساس رقم آن به 22.54 درصد افزایش یافت. نرخ بازار بین بانکی در انتهای ماه گذشته 21.04 درصد بود که اکنون این رقم، افزایش 1.5 درصدی را نشان می‌دهد.

* وزیر جهاد کشاورزی گفت: سه سند در بخش کشاورزی امضا شد که دو سند آن در خصوص صادرات محصولات لبنی ایران به چین و یک سند مربوط به صادرات سیب بود. با توافق‌های صورت گرفته و مجوزهای صادر شده، پای محصولات کشاورزی ایرانی به بازار بزرگ چین باز شده است.

4) بررسی صنایع :

* در گروه بیمه شاهد تحرکات مثبت در نمادهایی همچون دانا، اتکام و میهمن هستیم. درخصوص دانا انصافا اظهارنظر دشوار است چراکه رشد این سهم زودتر از حرککت بازار در آبان ماه آغاز شد و بازدهی سنگینی رقم خورد اما در سوی دیگر بحث فروش دارایی، سبب رسیدن P/E سهم به رقم 1.5 واحدی گردیده است. البته فروش دارایی تکرارپذیر نیست اما به هر جهت واکنش به محدوده تبدیل سطوح 278 تومانی می‌تواند عاملی برای پیشروی سهم تا سطوح 350 – 360 تومانی باشد. در سوی دیگر اتکام را داریم که بواسطه جذب نقدینگی و تحرکات بازیگران، از سقف تاریخی خود عبور کرده است. به نظر خرید سهم در قیمت‌های فعلی پرریسک باشد اما شرایط تکنیکی احتمال ادامه رشد تا سطوح 620 تومانی را رد نمی‌کند. در این گروه خرید منفی‌ نمادهای ودی، نوین و کوثر کم‌ریسک خواهد بود.

* در گروه سرمایه‌گذاری، شاهد تحرکات مثبت و جابجایی بلوک در نماد اعتلای البرز هستیم. طی دو جلسه معاملاتی اخیر، دو بلوک از سوی سهامدار اصلی شرکت عرضه شد و طیفی از معامله‌گران حقیقی و حقوقی نیر خریدار آن بودند. گفته می‌شود سهامدار عمده اعتلا تمایل به حمایت از سهم دارد. در اعتلا اصلاح قیمتی خوبی شکل گرفته اما شتاب آن بالا بوده است. بنابراین انتظار می‌رود پس از یک دوره اصلاح زمانی و دست به دست شدن، باری دیگر شاهد حرکت رو به جلو در اعتلا باشیم. در این گروه وبیمه و وخارزم هم گزینه خوبی برای بررسی هستند. البته وبیمه شارپ‌تر حرکت می‌کند و وخارزم برای رشد نیاز به حضور نقدینگی بیشتر در بازار دارد.

* در گروه کانی‌های غیرفلزی تعداد نمادهای سبزپوش کم نیست و همین وضعیت نشان می‌دهد که نقدینگی خوبی در حال جولان دادن در این صنعت است. نکته مهم اینکه محصولات شرکت‌های این گروه خیلی در قید و بند قیمت‌گذاری دستوری نیست و لذا شرکت‌ها به سرعت از رشد ارز منتفع می‌شوند. یکی از نمادهای خوش‌نوسان این گروه کسرا است. سهمی که درون یک مثلث بزرگ اصلاحی در نوسان است. کسرا روز چهارشنبه مورد توجه بود اما اگر یک اصلاح 10 درصدی بزند، گزینه مناسبی برای خرید و نوسان‌گیری خواهد بود. در سوی دیگر کخاک را داریم که به دلیل شناوری اندک، معاملات کم‌حجمی دارد اما بهره‌برداری از طرح‌های توسعه همزمان با رشد نرخ ارز، عاملی برای تقویت سود شرکت در سال 1402 خواهد بود. از این رو توصیه می‌شود منفی‌های کخاک را برای خرید و نگهداری یکساله زیرنظر داشته باشید. بطور قطع بازدهی خوبی در این سهم خواهیم داشت. 

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* رشد قیمت زغالسنگ موجب شده تا نماد شرکت‌های تولیدکننده این کالا روند معاملاتی نسبتا با ثباتی داشته و خیلی اصلاح قیمت را تجربه ننمایند. در این گروه نگاهی به کزغال خواهیم داشت. این شرکت در دوره 9 ماهه سود 2.009 ریالی را محقق کرد. سود بهار 744 ریال، تابستان 676 و پاییز 589 بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 893 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 36درصد و در پاییز 30 درصد بوده است. این شرکت در دی فروش 1.960 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم 1 درصد بیشتر از فروش ماه گذشته و 4 درصد کمتر از میانگین فروش 10 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 14.741 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کزغال در دوره 10 ماهه موفق شده 39 درصد بییشتر از بودجه سال گذشته محقق کند. بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را کنستانتره زغال سنگ تشکیل می‌دهد. نرخ این محصول در دی ماه با افزایش جدی 16 درصدی نسبت به ماه گذشته 44 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. گرچه برای پیش‌بینی سود کوارتر چهارم اندکی زود است اما با توجه به فروش باثبات شرکت در دی ماه و همچنین افزایش جدی نرخ فروش محصولات انتظار می‌رود کزغال در انتهای 3 ماهه آخر سال از سود نسبتا بهتری در مقایسه با دوره گذشته برخوردار باشد.

* در گروه سیمانی، کماکان یکی از نمادهای خوش‌بنیاد که تحولات مثبت خوبی را تجربه کرده، سپاها است و انتظار می‌رود برای سال مالی جدید هم درخشش خوبی را در این سهم داشته باشیم. سال مالی سپاها 31 شهریور است. او در دوره 3 ماهه نخست به سود 752 ریالی رسید. سود دوره 3 ماهه مشابه سال گذشته 438 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان 51 درصد و در پاییز 49 درصد بوده که نشان از وجود ثبات نسبی در عملیات شرکت دارد. این شرکت در دی ماه فروش 735 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 34 و 29 درصد کمتر از درآمد ماه قبل و میانگین فروش 4 ماه اخیر است. کل فروش سال قبل 15.030 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین سپاها در چهار ماه ابتدایی از دوره جدید موفق شده 28 درصد از بودجه سال گذشته را تکرار کند. کلینکر و سیمان بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ این محصولات در دی ماه به ترتیب با افزایش 12 و کاهش 1 درصدی نسبت به ماه گذشته 10.6 و 6.6 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. سود شرکت‌های تولیدکننده سیمان بطور تاریخی در فصل زمستان تحت تاثیر مشکلات گازی و کاهش تقاضا برای سیمان افت می‌کند. اما با توجه به شدت گرفتن انتظارات تورمی، بهار و تابستان خوبی در انتظار سپاها خواهد بود.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) علیرضا کیانی، نایب رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: هم‌اکنون پودر دستی دیگر در کشور تولید نمی‌شود و تا چند ماه دیگر کمبود این محصول در بازار احساس خواهد شد. همچنین تا تیر ماه سال آینده هم تولید برخی دیگر از کالاهای مهم آرایشی و بهداشتی متوقف خواهد شد چون به دلیل قیمت‌گذاری دستوری تولیدکننده دیگر توان تولید این محصولات را ندارد و تولید این محصولات از صرفه اقتصادی خارج شده است.

ب) سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١۴٠٢ گفت: کمیسیون تلفیق مصارف هدفمندی یارانه‌ها را مشخص کرد. قیمت بنزین سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند. کمیسیون تلفیق موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی را حذف و تعیین نرخ خوراک پتروشیمی را به دولت واگذار کرد. علاوه بر این، عوارض صادراتی محصولات پتروشیمی از ۵ به 0.5 درصد کاهش یافت.

ج) به نوشته کانال کامودیتی و بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، فروش ارز صادراتی واحدهای پتروشیمی و شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو به صرافی‌های غیربانکی دیگر مجاز نخواهد بود و در واقع نرخ ارز صادراتی این بنگاه‌ها صرفا با 28,500 به نیما تزریق خواهد شد. این بخشنامه مشمول 4 شرکت بورسی فولاد مبارکه، ملی صنایع مس، اپال پارسیان و فولاد سبزوار شده و مابقی شرکت‌های فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی فعلا از آن معاف و همچنان مجاز به فروش ارز صادراتی خود به صرافی های غیربانکی در نیما با نرخ رقابتی خواهند بود.

د) میزان تولید محصولات پتروشیمی بوعلی سینا با عبور از ۱.۷ میلیون تن، به ۱۱۸ درصد ظرفیت اسمی و ۱۲۹ درصد تولید به برنامه رسید. حجم تولیدات این مجتمع در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ با افزایش ۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۱ میلیون و 725 هزار تن رسیده که گویای تولید با ۱۱۸ درصد ظرفیت اسمی است. بر اساس گزارش ۱۰ ماهه عملکرد مجتمع؛ طی این مدت بر اساس نیاز بازارهای داخلی و خارجی، تولید محصول ریفرمیت به حدود ۷۲۷ هزار تن رسیده که ۱۴۶ درصد برنامه سال ۱۴۰۱ را محقق کرده و وضعیت در محصول برش سنگین بسیار مطلوب‌تر از پیش‌بینی بوده و تولید این محصول با عبور از ۵۰۵ هزار تن به ۱۴۲ درصد تولید به برنامه رسیده است. واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا به مرحله پیش راه‌اندازی رسیده و آماده بهره‌برداری رسمی است. پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی این واحد، علاوه بر افزایش سودآوری مجتمع تا ۵۰ میلیون دلار در سال، جهش تازه‌ای در افزایش تولید محصولات و رفع نیاز شرکت‌های وابسته به محصولات آن ایجاد کند.

ه) خساپا شفاف‌سازی زد و با افت حدود 5 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت و البته در فشار عرضه یک ساعت پایانی بازار نقش پررنگی داشت. این شرکت اعلام کرد پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری شورای رقابت مبنی بر تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری به استحضار می‌رساند کلیه اطلاعات مربوط به بهای تمام شده محصولات بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده و نیز آنالیز نهاده‌های تولید و تغییرات آن در بازه‌های زمانی مختلف طی نامه (به شماره 644333 مورخ 19/11/1401) و نیز درخواست صدور مجوز تعدیل نرخ‌های فروش محصولات (نامه شماره 469024 مورخ 24/11/1401) توسط شرکت سایپا به شورای رقابت ارسال گردید. شایان ذکر است که عرضه محصولات در بورس کالا همواره به عنوان یکی از روش‌های فروش مدنظر شرکت بوده که درصورت صدور مجوزهای لازم نسبت به عملیاتی نمودن آن اقدام خواهد گردید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24